Jak wysłać fakturę do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)?

 

Jak rozpocząć wymianę danych z Comarch ERP XT do KSeF?

Aby rozpocząć  wymianę danych z KSeF należy zintegrować Comarch ERP XT z Krajowym Systemem e-Faktur poprzez wybranie odpowiedniego środowiska i wprowadzenie tokenu. Więcej informacji na ten temat w artykule: Jak skonfigurować integrację z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF)?

Po zintegrowaniu aplikacji z KSeF należy dla Administratora / Użytkowników konta nadać odpowiednie uprawnienia. Uprawniania nadaje się na formularzu Roli dostępnego w menu Użytkownicy. Więcej informacji na temat nadawania uprawnień Użytkownikom można przeczytać w artykule: Jak nadać uprawnienia Użytkownikowi poprzez przypisanie mu roli?

Wysyłka dokumentów do KSeF

Do KSeF można wysyłać dokumenty typu: faktury sprzedaży, faktury zaliczkowe i finalne, faktury VAT Marża oraz korekty. Aby zarejestrować dokument w KSeF, należy go zatwierdzić.

Po zatwierdzeniu wywołane zostanie kolejno:

  • wysyłanie dokumentu do KSeF
  • odbiór UPO
  • przeniesienie do rejestru VAT sprzedaży
  • zaksięgowanie

W zależności od ustawień uprawnień operatora dokument zostaje wysłany do KSeF:

  • bezpośrednio po zatwierdzeniu – jeśli ma ustawiony w swoich uprawnieniach parametr o automatycznym wysyłaniu dokumentów
  • ręcznie – jeśli parametr jest odznaczony, Użytkownik musi sam wywołać wysłanie do KSeF. Opcja jest dostępna na liście po zaznaczeniu dokumentu lub z poziomu otwartego formularza, w menu kontekstowym.

Jeśli dokument zostanie poprawnie przyjęty w KSeF w kolumnie KSeF dokument uzyskuje status Trwa przetwarzanie.

Odbiór UPO

W kolejnym etapie w KSeF rozpoczyna się weryfikacja poprawności przesłanego dokumentu. Jeśli przetwarzanie dokumentu zakończy się sukcesem – otrzymuje on m.in. swój numer w KSeF i wtedy jest traktowany jako wprowadzony do obiegu prawnego.

Po wysłaniu dokumentu do KSeF system automatycznie spróbuje odebrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). W kolumnie Status przetwarzania będzie wtedy widoczny status Pobieranie UPO.

Pobranie UPO jest ostatnim etapem rejestracji dokumentu w KSeF. W momencie pobierania UPO na dokumencie zapisywany jest jego numer nadany w KSeF.

Zarówno status dokumentu w KSeF, jak i jego numer w KSeF można sprawdzić:

  • na liście dokumentów, gdzie dostępne są dwie kolumny przedstawiające status w KSeF oraz numer w KSeF,

  • na formularzu dokumentu, na zakładce KSeF.

W przypadku gdy faktura zostanie odrzucona przez KSeF  w kolumnie Status przetwarzania będzie widoczny status Błąd przetwarzania a w Centrum powiadomień pojawi się wiadomość.

Uwaga
Jeśli wysyłka do KSeF lub odbiór UPO nie powiodą się, dokument nie zostanie zaksięgowany (w tym przeniesiony do rejestru VAT). Proces ten zostanie wznowiony dopiero po pomyślnym zakończeniu wysyłki do KSeF.

W przypadku, gdy nie powiedzie się wysłanie dokumentu do KSeF lub odbiór UPO i dokument nie zostanie przeniesiony do rejestru VAT – można dokument przenieść korzystając z opcji dostępnej w menu kontekstowym.

W takim przypadku wysłanie do KSeF dokumentu w terminie późniejszym nie spowoduje ponownego zaksięgowania, a jedynie wysłanie i odbiór UPO.

Co to jest tryb awaryjny i kiedy z niego korzystać?

W sytuacji, gdy rejestracja dokumentu na platformie KSeF nie jest możliwa (na przykład platforma jest chwilowo niedostępna) istnieje możliwość wystawienia dokumentu w tzw. trybie awaryjnym. W takiej sytuacji należy na formularzu dokumentu na zakładce KSeF zaznaczyć odpowiedni parametr. Dokument wystawiony w trybie awaryjnym nie będzie już rejestrowany w KSeF (dla takiego dokumentu opcja wysłania do KSeF nie jest dostępna).

Czy można anulować dokument wysłany do KSeF?

Możliwość anulowania dokumentu zależy w głównej mierze od środowiska KSeF wybranego w konfiguracji konta:

  • w przypadku środowiska testowego dokument można anulować nawet, jeśli został wysłany do KSeF,
  • w przypadku środowiska produkcyjnego anulowanie dokumentu jest możliwe tylko do momentu jego wysłania do KSeF. Później opcja anulowania nie jest już dostępna.

Zobacz także:

Integracja Comarch ERP XT z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF)

Jak skonfigurować integrację z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF)?

Jak nadać uprawnienia Użytkownikowi poprzez przypisanie mu roli?

Jak pobrać faktury z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) oraz przenieść do Rejestru VAT zakupu?

Czy ten artykuł był pomocny?