Procedura SME (Small Medium-sized Enterprise) umożliwia małym firmom z siedzibą w Polsce korzystanie ze zwolnień z VAT obowiązujących w innych krajach UE. Oznacza to, że przedsiębiorca z Polski, który spełnia określone warunki, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z VAT obowiązującego np. w Niemczech czy Francji. Analogicznie, przedsiębiorcy z innych krajów UE będą mogli skorzystać ze zwolnienia z VAT obowiązującego w Polsce.
Aby stosować procedurę SME przedsiębiorca musi złożyć odpowiednie zawiadomienie i uzyskać numer identyfikacyjny EX. Numer ten składa się z prefiksu PL, aktualnego numeru NIP oraz sufiksu EX.
Jak wystawić dokument sprzedaży w procedurze SME?
Ponieważ procedura SME dotyczy transakcji pomiędzy krajami UE, na karcie kontrahenta, dla którego wystawiany jest dokument, należy ustawić status wewnątrzunijny lub wewnątrzunijny trójstronny.
Wystawiając dokument po wskazaniu kontrahenta, na dokumencie pojawi się dodatkowy parametr Procedura SME. Po jego zaznaczeniu wszystkie pozycje na dokumencie będą miały automatycznie ustawioną stawkę VAT: zwolniony, bez możliwości zmiany na inną. Parametr Procedura SME dotyczy całej transakcji, stad na jednym dokumencie nie można wprowadzić pozycji ze stawką VAT zwolniony oraz 0% lub nie podlega.
Na wydruku takiego dokumentu w numerze NIP sprzedawcy zostanie dodany sufiks EX, tworząc wymagany numer identyfikacyjny EX.
W przypadku przekształceń dokumentów, związanych z kolejnymi etapami sprzedaży (na przykład tworzenie faktury sprzedaży na podstawie faktury proforma czy oferty) – parametr Procedura SME jest dostępny do edycji i można zmienić jego ustawienie. W takim przypadku stawki na dokumencie zostaną zaktualizowane na 0% (dla towarów) lub nie podlega (dla usług).
Procedura SME dotyczy dokumentów:
- faktury sprzedaży
- faktury zaliczkowe i finalne
- faktury proforma
- oferty
- dokumenty WZ
W przypadku wystawiania korekty do dokumentu parametr SME jest ustawiony identycznie jak na dokumencie korygowanym i zablokowany do edycji.
Podobnie w przypadku wystawiania faktur zaliczkowych i finalnych – na wszystkich dokumentach powiązanych w jednym „łańcuszku” parametr jest przenoszony i zablokowany do edycji.
Jak wprowadzić dokument zakupowy w procedurze SME?
W sytuacji, gdy przedsiębiorca kupuje produkty do dostawcy korzystającego z procedury SME powinien:
- na karcie kontrahenta – dostawcy ustawić status wewnątrzunijny lub wewnątrzunijny trójstronny,
- w numerze NIP na karcie kontrahenta wprowadzić sufix EX,
- na dokumencie zakupu zaznaczyć parametr Procedura SME,
- na pozycjach dokumentu zostanie automatycznie ustawiona stawka VAT zwolniony.
Parametr procedura SME jest dostępny na dokumentach zakupowych:
- faktury zakupu
- zamówienia u dostawcy
- dokumenty PZ
W przypadku przekształceń dokumentów (np. zamówienie u dostawcy do faktury zakupu) ustawienie parametru można zmieniać na kolejnych wystawianych dokumentach. Natomiast w przypadku wystawiania korekty – parametr jest przenoszony z dokumentu korygowanego i zablokowany do edycji.